Tények a Rumann csónakokról

Alapanyag

Felhasznált anyagunk 5754 (AlMg3) alumínium. Vastagság: 3mm fenéklemez és 2mm oldallemez a megfelelő erősség és súlyközéppont elhelyezés érdekében. Az alumínium ötvözetek között ez az anyag magasan ajánlott hajóépítésre mechanikai (kovácsolás, hegesztés, hajlítás, külső erőknek ellenállás stb) és vegyi tulajdonságai miatt (korrózióálló). És most jön a tévhit rész: A tévhit az, hogy “mindegy milyen aluból építesz csónakot, hisz alumínium, kibír 100 évet!” Ez nem igaz, óriási különbségek vannak az ötvözetek között. Az általánosságban használt olcsó alumíniumból kell 3-4mm vastagság, hogy annyira merev legyen mint egy 5754 es ötvözetből készült oldalfal vagy fenéklemez 2mm-vel. Vastag alumínium kell, hogy bírja”: mondták anno és ezzel be is bizonyították hozzá nem értésüket. Azért kell vastag alumínium, mert puha olcsó ötvözetet használnak és ezzel érik el a kellő merevséget. Igen ám de ezzel nő a csónak tömege is, ami így káros a sebességre és logisztikára nézve. Érdekességképpen a Dunát szelő hordszárnyas hajó szárnyai is 5754-es anyagból készültek.

Angol nyelvű információ az anyagról:

https://www.smithmetal.com/5754.htm#:~:text=5754%20aluminium%20alloy%20offers%20extremely,%26%20gas%2C%20chemical%20and%20nuclear.

Magas hegesztési minőség:

Az AWI technológia lehetővé teszi a két anyag optimális összeolvadását. Élelmiszeripari hegesztőink vannak, akik Nyugat Európából hozták el a szakmát és az igényességet kis hazánkba. Pontosan tudják mi kell ahhoz, hogy egy magasnyomású tartály kibírja a cseppfolyós gáz nyomását és ne szivárogjon. Ugyanúgy tudják, hogy mit kell tenni ahhoz, hogy egy csónak bírja az erőhatásokat. A képek magukért beszélnek.

Nagyon stabil:

Fontos látni, hogy a következő állításoknak egyszerre kell megfelelni egy jó hajógyártónak: (az általában használt 9.9-20 lóerős motorizáltsággal)

  • Ami gyors -> nem lehet széles-kényelmes,
  • Ami lapos -> az csapkod, sebességnél rosszul fordul,
  • Ami V -> az lassú és billeg
  • Ami rövid -> nem siklik jól,
  • Ha magas oldalú -> kényelmetlen pergetni -> ha alacsony becsap a víz
  • Ami nehéz -> nyűg a logisztikája -> ami túl könnyű törékeny,
  • Ami keskeny (130 cm alatt pl.) -> billeg, instabil dinamikailag és statikailag is

Tesztjeink azt mutatják, hogy ebben a kényelmes, stabil méretben mi vagyunk a leggyorsabbak, legszebb siklással (kevés hullám) még elviselhető tömeggel (150-200kg) így manipuláló marketing vádja mellett is ki tudom jelenteni, hogy megtaláltuk az arany középutat.

Nagyon erős:

Közúton, hátulról csattant bele egy autó Peti barátunk utánfutójába. Az eredmény látható. A nagyocska Tohatsut ott törte le az erőhatás, ahol a legerősebb a csónakmotor: a bölcsőnél. A motor kapta először, aztán a rendszám. A motor átadta a fartükörnek a hirtelen lefelé csavaró hatást. Végül a bölcső adta meg magát, a fartükörnek kutya-baja. Azóta is vígan szeli a Dunát és pergető versenyeken vesz részt a csónak.

Nagy helykínálat:

A képeken egyik modell Classic 485 a másik Fishing 485. Megfigyelhető, hogy a 185cm magas pergető az orrában (keskeny rész) keresztbe fekszik, továbbá ketten dobálnak ugyancsak a legkeskenyebb részből, míg én hátulról szórtam a gumihalat. A Classic modellt (kék) ugyancsak egy 180cm feletti barátunk pakolja, gyakorlatilag elférne még hat ember mellette.

Jól siklik: Gyors!

…és végezetül a Rumann csónakok szexepiljéről a siklófelületről! Magyar vizeken is megtalálható már minden fenéklemez kialakítás katamarán, álkatamarán, lapos, enyhe és mély V. A Rumann csónakok alja HIBRID azaz ötvözi a V és a lapos aljakat (modV). Sikláskor kiül a siklófelületre ezért kisebb felületen találkozik vízzel így kisebb surlódási erők hatnak rá. Ezért van az, hogy a kinyúlt, siklásban levő vízszintes testünk a partról nézve “nem éri a vizet”. Sok Rumann másolat készül, de a fenék kialakításához számítógép vezérelt préselés szükséges. Ezért a fenéklemezt nem képesek utánozni! Nem a másolás a baj, hanem, hogy rosszul csinálják 🙂 …ne vegyél sok pénzért butább, rosszabbul sikló csónakot!

Pár szó a fenéktípusokról:

Lapos fenéklemezV fenéklemezÁlkatamarán fenékMod V fenék (Rumann)
ElőnyökA leggyorsabb fenéklemezfajta. Gyártása egyszerű. Stabil test (ha elég széles), kis merülésű.Hullámálló, jól kanyarodik. Könnyű, olcsó gyártás.Stabil, ha felsiklik kevés felületen keletkezik surlódás vízzel, ezáltal gyors.Stabil, könnyen felsiklik, gyors, mert csak a siklófelületen érintkezik vízzel, hullámvágó orra miatt csendes/kényelmes nagy sebességnél is.
HátrányokNagyobb sebességnél (20km/h) hullámzásban durrog, csattog, ráz, nem vágja a hullámokat. Élesebb kanyarban a csónak kinti alsó éle hajlamos belekapni a vízbe ezért borulásveszélyes. Álló helyzetben hullámok az orrát csapkodják.Lassú fenéklemezforma. A V belevág a vízbe, nagyobb felületen kelt surlódást, nehezen siklik fel. Statikus és dinamikus stabilitása kicsi, billeg ha nem elég nehéz. Ha meg nehéz, akkor nagy motorigényű.Hajócsavar kavitáció, kanyarokban főleg, nagyobb motor kell kiemelni a testet siklásba hozni a nagy vízbe mélyedő katamrán “élek” miatt. Lapos részeit csapkodja a víz.Farolásra hajlamos a hátsó siklófelület, de a tulajdonosok inkább élvezik mint kritizálják. Speciális présgép és program szükséges a lemez kialakításához. Drága kialakítás.
Felhasználási területCsendesebb belvizek kevés hajóforgalommal pl Tisza, kisebb hullámzású tavak. Sekélyebb vizek.Nagyobb tavak, tengeri-partközeli vizek (mély V esetében), Duna.Nagyobb tavak, DunaNagyobb tavak, Duna.
Rumann barci aluminiu
Rumann alumínium csónak siklásban “alig éri a vizet”